Fantastiske Sapa – Nord Vietnam

Denne bloggen (og neste blogg) skulle egentlig vært før forrige blogg «»Bryllup i Vietnam», men vi valgte å snu om på det fordi vi visste at det satt mange der hjemme som gjerne ville se bilder fra festen. I allefall, her kommer bloggen fra «Personalseminar i Sapa Nord Vietnam» og om atter noen dager kommer enda en til blogg. Vi har vært litt på etterskudd da vi har hatt besøk av Astrid fra Norge og ellers mye på programmet :-).

Sapa er ett nydelig fjellområde omtrent 1600 moh.  som ligger på grensen til Kina i nordvest  Vietnam. Fjellområdet er kjent for sine utrolige farger gjennom hele året, grønne og gule ris og maismarker ligger trappevis i fjellsidene (se bildene under). samtidig som de dyrker te og andre urter som gir dalen et vakkert farge spekter uansett hvilken årstid man besøk Sapa.

Sapa er også kjent for sin befolkning med flere typer etniske minoriteter som H`mong folket og Dao folket, menneskene som tilhører disse minoritetene jobber daglig i sine tradisjonelle folkedrakter (se bilder under) og er et morsomt innslag i bybildet. De jobber både som gateselgere og på markene så uansett hvor vi snudde oss så vi disse flotte folkene i sine folkedrakter. Det eneste negative vi kan si er at mange av dem har tatt ungene sine ut av skolen for at de skal jobbe sammen med foreldrene enten som gateselgere eller på markene.

Turistene ble oppfordret til ikke å kjøpe noe av selgere som hadde unger i arbeid, rett og slett for å prøve å «tvinge» ungene tilbake på skolebenken. Det var likevel vanskelig å la være, for alle sammen var veldig hyggelige og det de solgte var flotte hjemmelagde handarbeider. Vi har med oss hjem noen flotte vevde veggbilder.

NB! Dobbelklikk på bildene så blir de større:

De neste bildene viser landskapet i Sapa, vi ble helt satt ut av hvor flott og spesielt det var:

Her ser vi rismarker opp etter fjellsiden delt inn i etasjer – ganske utrolig å tenke på hvor mye arbeid som ligger bak for å lage bærekraftige rismarker i etasjer 🙂 :

På dette og neste bildet ser man etasjeskillene enda bedre:

Folk i arbeid i fjellsiden:

I Sapa bruker de bare vannbøfler som arbeidsverktøy, ikke snakk om traktor eller andre kjøretøyer som hjelpemidler 🙂 :

Vannbøfler og arbeidsfolk i arbeid sett fra noen etasjer over i fjellsiden:

Alle var i arbeid, ikke snakk om fødselspermisjon her i gården nei. Babyen på ryggen til damen til høyre er ikke mer enn noen få måneder gammel. Vi så også en gutt på 10 år som hadde lillebroren på 21 dager på ryggen mens han jobbet på marka:

To damer med sine arbeidsverktøy – hakke og spade, også disse damene hadde barna sine hengende på ryggen når de arbeidet:

Som vi nevnte tidligere er det to hovednæringer i Sapa, det ene er jordbruk og det andre er gatesalg. Her er vi på vandring med en hel gjeng av lokalbefolkningen hengende etter oss. Det var egentlig ganske komisk, normalt ville vi blitt irritert, men det gikk ikke an å bli irritert på disse menneskene, de var så hyggelige og klarte selvfølgelig å spille på samvittigheten vår 🙂

Anders handlet så mye at han til slutt måtte kjøpe seg en ny ryggsekk for å få med seg alt hjem igjen. På dette bildet kan det se ut som han er presset ut på stupet, men det var ikke tilfellet. Som den snille og myke mannen Anders er klarte han ikke si nei til disse folkene :-):

…Og som den myke mannen Ian er klarte heller ikke han å si nei 🙂 :

Vet ikke helt hva barnevernet i Norge hadde sagt om de hadde tatt seg en tur til Sapa. Om babyene kanskje ikke får så mange synsinntrykk (bak ryggen til mamma) får de i hverfall mye nærkontakt – setter likevel en knapp på barnehage og skolehverdag for barn 🙂 :

Ikke alle barn tilbragte dagen på mammas rygg, heldigvis traff vi også barn som gikk i barnehage. Her har Chung og Ha «brutt» seg inn i ei barnehage samling og dratt ungene med på en sang 🙂 :

Berit klarte heller ikke å la være å stikke innom ett klasserom da døren stod åpen og overtok  tavla med «norsk undervisning» til barna. Vi tror både læreren og barna satte pris på avbrekket i hverdagen 🙂 :

Det skinner gjennom at Berit savner lærerjobben i Norge:

Berit og noen av våre kvinnelige kollegaer:

To glader gutter – Ian og eddy:

Dette er fra et marked i en av nabobygdene til Sapa. Her er det også minioritets befolkning som bor og som dere vil se på bildene under bruker også de sine folkedrakter i det daglige livet. Husker ikke navnet på denne minoritetsgruppen, men også her traff vi bare på hyggelige folk:

Berit og en av damene med sin folkedrakt på:

Chung og Berit inne på markedet, Chung kjøpte seg en hatt til 6 kroner, mens Berit`s hatt er mer til ære for fotografen, men fine var de :-). Vietnameserne har stortsett bestandig noe på hodet for å beskytte seg mot solen:

Dette markedet var nesten som norske markeder for 100 år siden der gambling var en viktig del av markedet. Her ble Eddy invitert på kortspill der innsatsen var penger – han tapte forøvrig, vi tror det stod noen bak han og gjorde tegn om hvilke kort han hadde på hånden 🙂 :

En ny illustrasjon om at dette var som i Norge for 100 år siden. Her selger de kyr og vannbøfler på markedet. Da vi reiste der fra så vi flere bønder som kom leiende på kyr og vannbøfler de hadde kjøpt på markedet:

Før vi returnert tilbake til Hanoi var vi innom grensen til Kina, her er det bare elva som skiller Vietnam og Kina:

Da vi reiste til Sapa hadde vi leid buss som fraktet oss den 9 timer lange bussturen opp i fjellet, men på returen tok vi heldigvis natt toget – som var en behagelig reise sammenlignet med bussturen på svingete fjellveier, ikke bra for en dårlig nakke, men overlevde det også. Under en glad gjeng i togkupeen, Ian og Eddy i øverkøyen og Thao, Men og Nhi under:

Personalseminaret vi hadde i Sapa var en fortsettelse på en del «miniprosjekter» vi alle har hatt ansvar for det siste året. Berit har hatt ansvar for utvikling av Peer leaders (unge fotballjenter som kommende ledere og rollemodeller) og hadde framlegg til resten av personalet om det. Ian har hatt ansvar for utvikling av FFAV`s klubbutviklere det siste året og hadde framlegg om det i Sapa.

Ellers hadde Ian og Berit diskutert seg i mellom hvorvidt vi skulle ta opp med våre kolleager om hva vi mente om at flere av dem ikke brukte hjelm på barna sine når de kjører motorsykkel og det samme om å kjøre motorsykkel etter å ha drukket alkohol – for det er et stort problem i Vietnam.

Etter å ha diskutert med Anders og fått medhold ble vi enige om å kjøre saken i kollegaet. Ian var utrolig flink å legge frem saken på en saklig og fornuftig måte der han spilte på sunn fornuft, følelser, oss som rollemodeller og det faktum at de faktisk setter barnas liv i fare hver gang de kjører med barna sine uten hjelm. Det var helt stilt i gruppa under Ian`s enetale og inngangen hans på problematikken var at vi (Ian og Berit) ikke kunne leve med oss selv hvis ulykka skulle være ute og vi ikke hadde sagt vår mening om saken. Det samme gjaldt problematikken rundt kjøring og alkoholbruk.

I tillegg har FFAV nettopp startet opp en ny Lifeskills opplæring som går på trafikk og sikkerhet og vi la vekt på at før vi kan lære andre om trafikksikkerhet må vi selv gjennomføre det vi prøver å lære andre – altså være gode rollemodeller.

Vi var veldig spente på hvordan personalet ville reagere på innspillet, men det gikk over all forventning og pr i dag har alle barna til våre kolleager hjelm + at ingen kjører lenger i alkoholpåvirket tilstand 🙂

Hvis denne trenden blir vedvarende vil vi påstå et dette stuntet kansje er det viktigste vi har fått gjennom her nede 🙂

Vi avslutter denne bloggen med å anbefale andre som skal til Vietnam å ta turen til Sapa, det var mer enn verdt den 9 timer lange turen fra Hanoi, men anbefaler tog begge veier istedenfor buss, for det var slitsomt 🙂

Ny blogg fra Astrid`s besøk i Vietnam, Halong Bay, 17. mai og «Ut av rommet party» om noen få dager – da er vi på høyde med situasjonen igjen 🙂