Norske uker for oss i Vietnam

Som vanlig går det litt for lang tid mellom blogginnleggene, men det går i ett her i Vietnam, spesielt den siste måneden da vi har hatt mye besøk fra Norge.

For 3 uker siden var vi i Hoi An og møtte Trine og Geir som var på rundreise i Asia, vi var sammen med dem, Bente, Ole, Victoria og Erik i 5 dager. For oss som nesten ikke har snakket med nordmenn det siste halve året føltes det fantastisk å få snakke norsk med andre enn oss selv :-). I tillegg var det selvfølgelig godt å møte og få snakket med Trine og Geir igjen, vi savner vennene våre hjemme fra selv om vi trives og har det fint i Vietnam.  Bente, Ole, Victoria og Erik kjente vi ikke fra før, men det føltes som vi hadde kjent dem i alle år, kontakten var der med en gang – så takk til dem som også gjorde oppholdet i Hoi An til en flott opplevelse.

Som overskriften forteller har den siste måneden vært skikkelig «norsk» for oss, i tillegg til Trine, Geir og resten av gjengen bodde det en hel delegasjon med pensjonister fra Norge på hotellet. Organisasjonen «Vi over 60» var på Vietnam ferie med 30 spreke pensjonister som bodde 6 uker på hotellet vårt. Vi fikk med andre ord praktisert norsken vår med mange hyggelige nordmenn disse dagene.

Trine og Geir hadde en haug med bøker med til Berit som Jorunn (mammaen til Berit) hadde vært og levert til Trine, det var i hvertfall 15 bøker+ noen blader. I følge Trine måtte hun ha ekstra koffert med seg for å få med alle bøkene :-). Ian fikk ny forsyning med snus og var en lykkelig mann – 8 ruller ( 40 bokser). Med andre ord var det jul, nyttårsaften og 17. mai på en gang for oss 🙂

NB! Dobbelklikk på bildene så blir de større:

Koselig bilde av Ian og Berit tatt på bassengkanten en av kveldene i Hoi An:

Runar,Ole, Bente og Trine samme kvelden:

Runar, Bente, Trine og Geir:

Ian og Trine på stranden i Hoi An, vi koset oss med et glass vin i solnedgangen:

Runar, Ian og Berit på restaurant i Hoi An, koselig kveld med koselig selskap i Trine og Geir og de andre:

Geir og Trine:

Berit, Bente og Trine med noen digre glass med rødvin 🙂 :

Trine og de andre hadde meldt seg på ett matlagingskurs på en restaurant i Hoi An der de selv lagde maten de spiste. De lærte å lage forskjellige typer Vietnamesiske retter og var etter det vi kunne se flinke og entusiastiske kokker. Her ser dere Trine i aksjon med sin Vietnamesiske veileder ved sin side:

Etter at maten var laget var det tid for å nyte den. Som dere ser var det ikke noe tull, alle fikk egne forklær og maten ble spist med andakt… Ian, Berit og Runar var ikke med på selve matlagingskurset da vi var for sen å melde oss på, men vi spiste sammen og fulgte med på kokkekunstene:

Dessverre ble Runar syk om natten etter en (ironisk nok) flott kveld på restauranten, vi tror han ble matforgiftet av rekene han spiste til middag. Han spydde hele natten og lå inne på hotellrommet i 40 timer med oppkast og magekramper – da  syntes mamma synd i gutten. Heldigvis har vi unngått store mageproblemer i tiden vi har vært i Vietnam, ingen av oss har hatt mer plager enn man kan ha hjemme i Norge også. Det er nesten så vi lurer på om noen hadde ganet på oss for kvelden i forveien hadde vi fortalt om hvor friske vi alle hadde vært og at vi ikke hadde hatt noen problem med maten, så får plutselig Runar matforgiftning samme natten – jaja.

Ellers fikk vi sydd oss klær som seg hør og bør i Hoi An, Hoi An er kjent for å være et klesmekka med flere hundre skreddere. Ian fikk sydd seg noen skjorter, Berit noen shortser og Runar fikk sydd seg dress, det samme fikk Geir og Trine fikk sydd seg flere kjoler.

Etter at Trine, Geir og de andre reiste til Thailand satte vi kursen tilbake til Hue og hverdagen igjen, men det gikk ikke mange dagene før vi igjen fikk besøk fra Norge – 4 dager arbeid, så nytt besøk :-). Denne gangen var det Rita B, Gaute og ungene som kom på besøk, det var en sliten gjeng Berit møtte på flyplassen etter over 30 timer på reisefot. 10 dager hadde vi sammen med dem fordelt på 5 dager i Hue og 5 dager i Hoi An, Berit tok seg fri alle dagene vi hadde besøk, mens både Ian og Runar måtte jobbe noen av dagene.

Her sitter Rita, Sara og Jeppe på trappa på en av Hue`s mange pagodaer:

Dagene i Hue ble blant annet brukt til sightseeing, samt bare gå rundt i gatene og snuse inn det Vietnamesiske hverdagslivet. Blant annet leide vi sykloer til oss alle, det betyr at vi hadde sykkelsjåfører som kjørte oss rundt i byen på syklene sine, tilsammen syklet de med oss i 4 timer – stakkars dem :-).

Først besøkte vi en kamparena der tigere og elefanter brukte å slåss mot hverandre i gamle dager, normalt er denne arenaen ikke åpen for turister, men vi var så heldige at en syklosjåførene kjente vaktmesteren så han kom og slapp oss inn og viste oss rundt og fortalte om hvordan kampene foregikk mellom tigerne og elefantene. Egentlig var det rått parti, for de sørget for at tigerne hadde ukvese klør og dermed var de sjanseløse mot elefantene.

Etter det gikk turen til en flott blomsterhage der vi fikk sett og luktet på blomster, frukter og urter som vi aldri før har hørt om, Berit skal besøke hagen en gang til når blomstringen er kommet enda lengre, i allefall, en flott opplevelse. På siste etappe av turen var vi innom en kjent Pagoda fem kilometer utenfor Hue og etter det bar det hjem igjen – sikkert til stor glede for syklosjåførene for de begynte etterhvert å bli ganske slitene etter 4 timer på sykklesetet med oss som passasjerer :-).

Rita og Sara i en av sykloene, Jeppe sitter i sykloen rett bak. Foreløpig smiler syklosjåføren for vi er her helt i begynnelsen av turen 🙂 :

Dette bildet har Berit tatt fra sin egen syklo, foran henne har vi Jeppe og Gaute i hver sine sykloer:

Gaute med alle sine fotoapparater, sekken han har foran seg er full av fotoapparater og store linser så det er ingen tvil om at syklosjåføren hans var han som hadde den tyngste børen 🙂 :

Rita og Sara midt i ett vanvittig kaos av motorsykler og andre kjøretøyer:

Det samme her, motorsykler i lange baner:

Dette bildet er tatt utenfor arenaen der kampene mellom tigre og elefanter brukte å foregå, her ser dere også sykloene vi brukte som fremkomstmiddel:

Familien Bruvik innenfor murene på arenaen, vi var kjempe heldige som fikk komme innenfor murene, der er normalt ikke åpent for turister:

Rita kjøper armbånd fra ei søt lita Vietnamesisk jente:

Bananer i lange baner, dette banantreet var i Blomsterhagen vi besøkte, men her i Hue ser vi banantrær vokse overalt, langs elvebreddene og ellers rundt byen:

Et vanlig syn i Vietnam, gamle damer som bærer tunge bører med en bambusstokk over skuldrene:

Det er ikke fullt før det renner over :-). Dette er en buss fra Laos som skal til Laos, alle eskene som står der ble pakket på taket og inni bussen:

Et skikkelig sammensurium av hva man selger på samme plass, grønnsaker og gull i en skjønn forening :-):

Etter noen dager i Hue leide vi bil og sjåfør og reiste til Hoi an for litt bading og soling, samt få oss sydd klær. Rita fikk sydd seg en kjole (og da har vi ikke nevnt alle kjolene hun kjøpte i Hue 🙂 ), det samme gjorde Sara. Gaute var i skikkelig shopping humør og fikk sydd seg 7 skjorter og en blazer, mens Jeppe fikk lagd seg ei skjorte + penbukse. Berit fikk denne gangen sydd seg 2 kjoler og Ian 2 skjorter. Runar følte seg heller ikke ferdig handlet etter forrige gang så han fikk sydd seg en til skjorte.

Rita koser seg med ei bok, potetgull og Cola light – skal ikke røpe om bildet var tatt klokken 8 om morgenen eller 8 om kvelden 🙂 :

Gaute på stranden i Hoi An, her tar han blider av Sara, Jeppe og Runar som koser seg i bølgene. Gaute tok for øvrig nesten 1.700 bilder på de ti dagene de var her i Vietnam 🙂 :

Surfe gutten Runar, denne dagen brukte han bare body board for bølgene var for små til å bruke ordentlig surfebrett:

Tøff kar – om jeg skal si det selv 🙂 :

Runar er ikke så glad i å ligge å sole seg så han lånte seg en sykkle og syklet litt rundt :

Lek i bassenget – Rita, Gaute, Ian, Sara og Jeppe:

Rita og Sara på bassengkanten:

Ian 🙂 :

Den japanske bro på kveldstid i Hoi An:

f

Her et bilde av masse lanterner på elven i Hoi An under Full moon festivalen. Hver gang det er full måne arrangeres det  Full moon festival, da slår de av all elektrisk belysning og bruker bare levende lys – utrolig stemningsfullt og vakkert 🙂 :

Fint bilde av Runar, måtte bare ha det med i bloggen:

Bursdagsgutten Ian, vi feiret Ian`s 45 års dag i Hoi An:

Kaker for en hver smak  🙂 :

Bursdagsfeiring på verandraen med palmer og elven i bakgrunnen:

Mer feiring:

Enda mer feiring, kakemonsen Gaute er like glad i kaker som Berit – helt utrolig:

Ian tar livet med ro etter bursdagsfeiring og kakespising:

Første del av bursdagsfeiringen foregikk på formiddagen i Hoi An med kakefest, del to tok vi i Hue på kveldstid. Vi spiste en 7 retters middag på Hue`s fineste restaurant – takk til Gaute som hadde spanderbuksa på og betalte hele gildet. På bildet sitter vi i baren og tar en appertiff før maten:

Mor og sønn:

Rita takker for en god deal og god handel for begge parter. Rita og Berit kjøpte og fikk tilpasset flere kjoler på en butikk i Hue som drives av noen døve damer. Vi brukte i hvertfall 1 og 1/2 time der før vi var ferdighandlet, Berit blir garantert å gå dit flere ganger 🙂 :

Berit prøver en kjole hun har fått tilpasset til seg. Legg merke til mannen som ligger og sover inne på prøverommet, noe slikt kunne aldri ha skjedd i Norge 🙂 :

Den Vietnamesiske damen på bildet ble helt betatt av Sara og klarte ikke å slippe henne, vi stod der i hvertfall 15 minutter og på den tiden kom det flere andre damer som ville ta på Sara, stryke på huden hennes og ville fortelle henne hvor fin hun var og hvor fin hud hun hadde 🙂 :

Jeppe og Sara rir på en elefant inne på Citadellet:

Vår lille venn Nghe har bursdag (3 år) og skal blåse ut lysene til stor glede for Phung og de andre gjestene :

Berit og Nghe:

Etter bursdagen stod bryllupet til Hendo og Phung for tur. En artig opplevelse å oppleve et Vietnamesisk bryllup. Her er brudeparet, Phung er fra Hue og Hendo er fra Australia:

Brudeparet skjenker champagne i glassene:

Maten vi fikk servert var typisk vietnamesisk med flere forskjellige retter – se på disse kjmpe rekene 🙂 :

Hendo og Phung svinger seg i valsen, Phung viser at hun har et godt tak i han 🙂 :

Ellers går livet sin vante gang her i Vietnam, egentlig ikke så mye nytt å berette om, bruker jo å skrive litt på Face book om det skjer noe spesielt, f.eks da vi oppdaget brann i en Sushi restaurant og hvordan det ble håndtert, da vi fant en slange på stolen Runar nettopp hadde sittet på, osv.

I dag har vi vært på flyplassen med Runar som reiser hjem til Norge etter nesten 4 måneder sammen med oss her i Vietnam. Det er bestandig tungt å ta farvel og det ble noen tårer, men det er bare slik det er. For Runar var det også tungt å ta farvel med Nghe (vår lille 3 årige venn – sønn av vår Vietnamesiske sjef) som går inn og ut av huset vårt. Nghe er blitt veldig glad i Runar og det kommer til å bli vanskelig å få han til å forstå at Runar er reist hjem, han har nok forstått at noe har vært i gjære for de har gitt Runar gave, arrangert avslutnings middag for han, osv, hanhar sikkert også følt det på stemningen,men likevel ikke lett for en 3-åring å forstå. NEI, HUFF, avskjeder er vanskelig..