Saigon – Mui Ne

Søndag 11. desember var vi endelig samlet igjen, Ian, Berit, guttene våre – Marius, Runar og Joshua. Vi feiret med champagne, en bedre middag og bodde på et flott hotell (Rex) i to dager før vi satte kursen mot Mui Ne og 2 ukers ferie på et beach resort der.

Dagene i Saigon ble i hovedsak brukt til sightseeing og til at Marius og Joshua skulle få «jetlaget» ut av kroppen og komme seg etter en lang flytur.

NB! Dobbelklikk på bildene så blir de større

Glade gutter etter ankomst til hotellet (Joshua, Marius, Ian og Runar):

Berit med Joshua på fanget og de to eldste rundt:

Se hvor fornøyde Ian og Berit er, ikke rart etter å ha ventet så lenge på og samles igjen:

Guttene og julenissen. Det var veldig mange flotte juleutstillinger i Saigon, faktisk veldig overraskende med tanke på at hovedreligionen i Vietnam er budisme, men det kan virke som katolismen er voksende i landet:

O jul med din glede – litt rart i shorts og t-skjorte 😉

Etter 2 dager i Saigon satte vi kursen for Mui Ne med bil og leiesjåfør. Turen tok 5 timer, noe i overkant av hva vi trodde da det bare er 20 mil fra Saigon til Mui Ne. I Norge ville 20 mil vært unnagjort på toppen tre timer, men i Vietnam er det anerledes, vanvittig mye trafikk, et salig kaos og forbikjøringer man kan få hjertestopp av å oppleve. Marius som satt i forsetet var søkksvett etter turen 😉

I allefall, vi kom helskinnet fram og var spent på hotellet vi hadde bestillt. Det ble en positiv opplevelse med tanke på hva vi betalte, rommene var fine og nyoppussede, balkong med utsikt over bassengområdet og stranden, fantastisk å sitte hver ettermiddag på balkongen å se på solnedgangen, i tillegg bodde vi vegg i vegg. Frokosten var også variert og god, egg i alle mulige varianter, forskjellige nuddelsupper (vanlig vietnamesisk frokost) og stortsett pannekaker eller «lapper» hver dag – så i det hele tatt, ingenting å klage over. Selv de store guttene kom seg opp til familie frokost hver dag klokken 8, med unntak av en dag på 2 uker – slett ikke verst 😉

Hotellet sett fra bassengområdet:

Ian og Joshua koser seg i bassenget:

Marius ser fornøyd ut med livet:

Hvem der????……. Marius og Joshua står på henderog konkurrerer om hvem som klarer å stå lengst:

Etter konkurransen var det tid for avslapping, Joshua spiller på DS og Marius leser bok:

Her står Ian og Marius og følger med på Runar som leker seg i bølgene på surfebrett:

Det ble mye vannlek i Mui Ne, Runar viste seg å være en kløpper på surfebrett etter oppholdet sitt på Bali og tidligere i Brasil. I tillegg leide guttene vannscooter flere ganger i løpet av oppholdet, det var under halve prisen av hva man må betale for det samme i f.eks Tyrkia. Bølgene var digre til stor glede for alle guttene og Ian, normalt ville Berit også syntes det var artig, men hun har etterhvert erkjent at hun begynner å bli gammel og pysete ;-).

Ellers leide vi motorsykler og kjørte rundt for å bli kjent i Mui Ne området, vi kjørte gjennom fiskelandsbyer og de av oss som ikke hadde opplevd det vietnamesiske hverdagsliv fikk muligheten til det på denne turen. Å leie motorsykkel for en dag kostet 45 kroner, så det ble 135 kroner å leie tre motorsykler ;-).

Det eneste som satte en demper på feriestemningen var at Joshua ble syk med diare i flere dager, men likevel var han tapper og klaget lite selv om vi så at han slet med magevondt og sprang på toalettet i ett sett.

Runar på surfebrettet, vi ble imponert over hvor flink han var:

Ingen ting å si på stilen 😉

En sliten Runar etter mange surferunder på bølgene:

Bodyboard er også artig å leke med i bølgene (Ian) :

Runar og Joshua på vannscooter:

På denne benken satt guttene hver ettermiddag og nøt utsikten, om det var noe spesielt de hadde i kikkerten fikk vi aldri greie på 😉

Hvis vi sammenligner det neste bildet med det forrige ser vi at guttene stirrer samme veien også denne gangen (mot venstre), kan det være en tilfeldighet, eller? ;-))))

Etter en lang dag på stranden gjør det seg med litt avslapping i senga – og selvfølgelig er det i Ian og Berit sin seng alle skal knø seg ned i – typisk:

Før julefesten var det tid for barbering. Både Runar og Marius prøvde å gå til en salong for å barbere seg, men måtte gi opp da de brukte dårlige og sløve høvler som bare lugget og førte til store smerter. Da var gode råd dyre for de ønsket jo ikke å se ut som selve julenissen på julaften. Ian ble redningen på problemet, han tilbydde sine tjenester og lovde å barbere uten at det skulle lugge og gjøre vondt.

Som sagt så gjort, her barberer Ian Runar:

…Og i følge Runar gjorde det ikke vondt og resultatet ble flott 😉

Julaften feiret vi sammens med 300 andre på stranden, det var litt av en opplevelse med diger buffet (varm mat, kaldmat, frukt, is, kaker og desserter i alle mulige varianter), god drikke, masse lys, bølger og vietnamesisk underholdning. Ganske spesiellt å spise julemiddag med bølgene skvulpende under føttene, det samme at julenissen gjorde sin entree på vannscooter til stor jubel fra store og små – ja, må bare innrømme at det var en opplevelse som gjorde inntrykk på oss. Bare så synd at vi ikke fikk kameraet opp i tide, men det gikk så fort for seg og vi ble så overrasket at vi ikke rakk det.

Julefest på stranden:

God stemning blant guttene:

En liten smakebit av dessertbordet, ingen tvil om at Berit og Joshua spiste sin del av kakebordet og isbuffeen 😉

Berit, Runar og Joshua danser bambusdans, en tradisjonell vietnamesisk folkedans:

Palmer i solnedgang på julaften:

En av de siste dagene i Mui Ne var vi på to utflukter, den ene til de Røde sanddyner og den andre til Fairy Stream. Mui Ne er kjent for sine sanddyner, både hvite og røde,men vi valgte å besøke de røde da det var nærmest hotellet vårt.

Vietnamesiske unger leier ut akebrett for aking i sanddynene og viser hvordan man skal få best mulig fart på brettene, erfaringen vi gjorde var at uten deres hjelp ville vi plagdes må å få fart på brettet. Denne aktiviteten var nok «jobben» til disse ungene så vi betale gladelig driks for hjelpen de ga oss – på den måten gjorde vi en god gjerning også den dagen, ungene fortalte at pengene sparte de for å kunne begynne på skole.

Joshua storkoset seg i sanddynene med aking, hopping, salto, osv, vi voksene var mer reserverte og hadde mer enn nok med å komme oss fram i sanden. Det fungerte slik at du gikk et skritt fram og skled ett halvt tilbake så det var ei skikkelig treningsøkt 😉

Sanddyner så langt øyet ser:

Marius balanserer på toppen av ei sanddyne:

Berit og Runar nyter utsikten:

Runar sliter seg opp bakkene i sanddynene:

Joshua som aker, ungene på toppen lærte oss teknikken så etterhvert ble det god fart på brettet:

Joshua erfarte at det ikke lønner seg å «tøffe» seg mot storebrødre, da ender det som her at han ble kastet utenfor kanten:

En serie med bilder der Joshua hopper salto:

Oy, der landet han med et brak…sand i lange baner:

Hihihi…her er det akkurat som om Joshua mangler en vesentlig del av kroppen 😉

Senere på dagen var vi på utflukt til en plass som heter Fairy Stream, det som er spesiellt med denne plassen var de store kontrastene mellom den ene siden av elven der det var sand som så ut som fjell og på den andre siden knall grønn vegetasjon. Det er vanskelig å forklare så lar dere heller se på bildene.

Fairy Stream sett ovenfra:

Her vandrer vi i elva mellom sandfjellene på denne ene siden og den grønne vegetasjonen på den andre siden:

Fairy Stream:

27. desember satte vi kursen for Hue der vi er nå. Marius og Joshua reiser tilbake til Norge 10. desember, mens vi andre blir igjen her i Hue for å fortsette jobben i prosjektet «Fotball for all in Vietnam».

I kveld er det nyttårs feiring, rapport fra den og de siste ukene kommer om litt 😉

Godt nytt år til dere alle, hilses fra oss i Vietnam

4 Svar til “Saigon – Mui Ne

1. Heia Berit!
    Vi måtte bare sjekke om vi hadde fått svar fra deg, vi er så spente alle sammen.
    Ha en strålende dag 🙂

Hilsen klassen
    2A

• Hei alle flotte unger i klasse 2A 🙂

Tusen takk for brevet fra dere, jeg ble kjempe glad for alle de fine kommentarene og har lest de mange ganger allerede. Jeg savner dere og gleder meg til å komme tilbake til skolen neste skoleår når dere begynner i 3. klasse.

Vi har det kjempe fint her i Vietnam, trives og har fått mange venner + trives på jobben med mange gode kollegaer. Akkurat nå har vi noe som kalles TET ferie, det betyr at Vietnam hadde nyttårsaften i går og gikk over fra 2011 til 2012. Det ble sendte opp masse flotte raketter og bomber, akkurat som på nyttårsaften i Norge. Vera kan finne ut og forklare dere litt om TET og Lunakalenderen, ikke sant Vera?

I julen hadde vi besøk av Marius og Joshua (sønnen til Ian), det var kjempe koselig, men også trist når de måtte reise hjem igjen. Heldigvis er Runar her enda (den andre sønnen min), han skal jobbe sammen med oss fram til sommeren og være fotballtrener for mange unger i Vietnam.

Siden det er TET ferie i Vietnam nå skal vi reise til Malaysia og Kualalumpur på Torsdag og være der en uke, det gleder vi oss til :-). Vera kan vise dere på kartet hvor Malaysia og Kuala Lumpur er, Kuala Lumpur er hovedstaden i Malaysia.

Vera har fortalt meg at dere alle sammen er kjempe flinke og greie og at hun synes det er en fornøyelse å være lærer i klasse 2A. Tenk nå er det bare 5 måneder igjen av 2. klasse så begynner dere i 3. klasse til høsten og da er jeg tilbake på skolen igjen :-). Gleder meg til å møte dere igjen.

Håper dere følger med på bloggen vår og ser på bildene vi legger ut.

Vera, kan du gi alle elevene i klasse 2A en STOR klem fra meg 🙂

stor KLEM fra Berit

2. Godt nyttår! Vi i klasse 2A har nu sett på bilder av dere. Vi sitter nu samlet i klasseringen foran smartboarden, og ungene vil si noen ord til dere. Vi savner deg veldig mye, sa Aurora.
    Vi gleder oss til du kommer tilbake, sa Lina. Du er en flink lærer, sa Nikolai. Håper at du har det fint, sa Tobias. Når du kommer tilbake blir vi veldig glad, sa Benjamin. Vi ønsker deg velkommen tilbake, sa Sylvia. Vi likte bildene som vi så, sa Adrian. Vi fikk lyst til å være der, sa Tobias. Håper du får en fin ferie, sa Morten. Vi håper at du får en fin dag, sa Nora. Håper at du har det fint, sa Ingard. Vennlig hilsen klasse 2A.